EduMNC
EduMNC - de ce?
Prin conținutul său, acest site se adresează atât elevilor/studenților, cât și profesorilor, cu scopul de a ușura munca fiecăruia în parte: învățare, respectiv predare/evaluare.
Toate materialele respectă normele în vigoare.
Contactează-mă
e-mail:
prof@edumnc.ro
Telefon
+40 723038927
În era digitală în care trăim este esențial ca profesorii să se adapteze schimbărilor tehnologice și să își îmbunătățească abilitățile de predare. Fără a fi familiarizați cu instrumentele digitale (care se schimbă de la o zi la alta) și tehnicile moderne de predare, profesorii riscă să rămână în urmă în raport cu cerințele actuale și să nu mai fie capabili să inspire și să motiveze elevii în procesul de învățare. Altfel spus, este important ca aceștia să își îmbunătățească cunoștințele și abilitățile prin participarea la cursuri de formare în această direcție.
Dacă profesorii nu își actualizează cunoștințele, cum pot fi ei un exemplu pentru elevi în procesul de învățare?
La nivel de teorie, destul de mulți au înțeles că pedagogia, metodele și tehnicile de predare-învățare-evaluare trebuie adaptate zilelor noastre, nu doar de dragul de a fi în trend, ci pentru că pur și simplu aceasta este actualitatea în care trăim, aceasta este viața noastră.
Întreabă-l pe cel mai cârcotaș dintre cei mai îndărătnici profesori dacă ar mai vrea să vină la școală cu carul tras de boi. Cum credeți că va reacționa ???!!! Așa-i că nu ar mai vrea? Mai mult chiar, acesta are și cont de Facebook unde intră la prima pauză și postează prietenilor săi o imagine cu o cafeluță arzândă cu mesajul Bună dimineața!!!
Așadar, suntem moderni când vine vorba de viața privată, de ce să nu facem asta și la catedră? Căci de la noi, profesorii, pleacă tot (și ne mândrim cu asta).
În plus, cred că-l putem pune în bancă și pe noul elev pe nume A.I., de la care, cu siguranță, vom avea și noi de învățat.
Ce vreau să spun prin asta? Vreau doar să subliniez faptul că profesorii trebuie să dea dovadă de flexibilitate, căci și ei, precum copiii, trebuie să își dezvolte motivația și dorința de a învăța, schimbându-și mindset-ul (modul de gândire) ori de câte ori e nevoie. Mă refer aici la growth mindset – dezvoltarea talentului și inteligenței prin efort și perseverență. Din păcate, mulți rămân fideli conceptului de fixed mindset – credința că talentul și inteligența sunt statice = cu ce ne-am născut, cu aia rămânem.
Dacă vrem ca elevii să răspundă cerințelor noastre, dacă vrem ca aceștia să învețe și să reacționeze pozitiv la orele noastre, exemplul vine de la noi. Să fim noi primii care să accepte schimbarea, ca mai apoi elevii să facă asemenea.
Iar schimbarea aceasta de care vorbesc trebuie să se reflecte în modul în care orele de curs se desfășoară. Aici trebuie lucrat foarte mult. Chiar dacă asta înseamnă un proces deloc ușor și de durată.
Poate unii profesori sunt autodidacți desăvârșiți, dar cu siguranță numărul acestora este foarte mic. Pentru ceilalți este realmente necesar să fie formați pentru o predare-învățare-evaluare inovatoare, trebuie să învețe la rândul lor ce este actual în domeniul pedagogiei și al didacticii disciplinei (mereu în schimbare) pentru a putea transmite mai departe și cu eficiență conținuturile curriculumului.
Inovarea didactică este cheia pentru a face din educație o experiență relevantă și motivantă pentru elevi. Profesorii joacă un rol crucial în acest proces, de aceea este imperativ ca aceștia nu doar să cunoască (la nivel de teorie) cele mai noi tehnici și metode de predare, ci să fie formați la nivel de practică, pentru a le putea utiliza la clasă.
Cursurile de formare a profesorilor pot fi o oportunitate excelentă pentru a îmbunătăți abilitățile acestora și pentru a le oferi noi idei și tehnici practice în materie de metode de predare, tehnologii și instrumente digitale.
Cu alte cuvinte, formarea profesorilor pentru inovație didactică este acel proces prin care profesorii sunt instruiți să integreze tehnici moderne și metode inovatoare de predare în curriculum-ul lor, cu scopul de a spori calitatea învățării și de a-i motiva pe elevi. Acest proces poate include traininguri în utilizarea tehnologiei, dezvoltarea de abilități de problem-solving, lucrul în echipe interdisciplinare și identificarea și implementarea de metode pedagogice eficiente.
Concret, iată câteva exemple de tehnici moderne și metode inovatoare de predare și integrarea acestora la clasă:
Predarea invovativă se realizează prin intermediul tehnologie și instrumentelor digitale, mai bine zis, un profesor ancorat în realitatea zilelor noastre va folosi, în cunoștință de cauză, cât mai multe din „auxiliarele” următoare:
Este important să se țină cont de nevoile individuale ale elevilor și să se evalueze eficacitatea acestor metode înainte de a fi implementate pe scară largă.
Profesorii chiar au nevoie de updatare, mulți chiar recunosc acest lucru, dar cu toții au o mare reticență când vine vorba de participare la cursurile de formare (neluând în discuție aici partea financiară). Motivul este foarte simplu: se merge după un tipar gen „meniul zilei”, nimic „à la carte”, cu alte cuvinte, același curs, dar cu un alt titlu, sub același format: prezentare PP, distribuirea câtorva fișe, apoi realizarea unui portofoliu pentru evaluare. Mai sunt și excepții, desigur, dar sunt atât de puține!!!
Când participă la un curs de formare, profesorul, la rândul său, (re)devine elev. Un elev pe care să-l motivezi, să-l stimulezi, căruia să-i captivezi toată atenția și să-l faci să înțeleagă „lecția” din clasă. Cu teme mai puține, doar acolo unde situația impune!
Totodată, cursurile de formare pot fi o oportunitate excelentă de a dezvolta noi abilități profesorilor sau de a le îmbunătăți și de a le oferi noi idei și tehnici practice pentru a-și îmbunătăți predarea.
Pentru a realiza acest lucru, este nevoie să se intervină în tematica și structura cursurilor, trebuie să se vină cu idei creative de cursuri de formare (a profesorilor) pentru o predare activă și inovativă.
Ce fel de cursuri de acest gen pot fi făcute ?! Iată aici o scurtă listă, deloc exhaustivă.
Acestea sunt doar câteva exemple de idei creative de cursuri de formare a profesorilor pentru o predare activă și inovativă. Este important să se țină cont de nevoile specifice ale profesorilor și ale elevilor lor atunci când sunt planificate cursuri de formare și să se aleagă opțiunile cele mai potrivite pentru a le oferi acestora instrumentele de care au nevoie pentru a îmbunătăți învățarea elevilor.
Ce aș schimba eu? Sau cum aș vedea eu un astfel de curs de formare eficient ? Care ar fi caracteristicile?
De asemenea, este important să se monitorizeze și să se evalueze progresul profesorilor după curs și să se ofere feedback pentru a se asigura că au învățat tehnicile și abilitățile necesare pentru a îmbunătăți predarea.
Printre cele mai uzitate deja, ca și instrumente și tehnici practice pentru a îmbunătăți predarea prin integrarea tehnologiei și a instrumentelor digitale, pot fi luate în calcul următoarele platforme și aplicații (sunt doar câteva exemple). Acestea pot fi folosite atât în cazul cursurilor de formare a profesorilor, cât și la orele de curs propriu-zise.
Eficacitatea aplicațiilor utilizate în predare poate varia în funcție de mai mulți factori, precum obiectivele de învățare, grupul țintă, stilul de învățare preferat de cursanți și resursele disponibile.
Este indicat să se evalueze eficacitatea fiecărei aplicații în contextul specific al clasei/grupei și să se aleagă cea mai potrivită opțiune atât pentru cursanți, cât și pentru obiectivele de învățare.
Prin urmare, în contextul digitalizării, cursurile de formare a profesorilor sunt esențiale pentru a îmbunătăți metodologia și tehnica predării. În era tehnologiei, profesorii trebuie să fie pregătiți pentru a integra instrumente digitale eficiente în predare, care să faciliteze procesul de învățare al elevilor și să îi motiveze. Cursurile de formare pot oferi profesorilor tehnici moderne și metode inovatoare de predare, precum și posibilitatea de a experimenta și de a aplica aceste tehnici în practică. În concluzie, cursurile de formare a profesorilor sunt o investiție importantă în educație, care vor avea, cu siguranță, un impact pozitiv asupra rezultatelor elevilor și asupra calității învățării în general.
MNC
Notă: